Knophomevamille

Alles over en rondom de auto in Duitsland.

Voordelen:

De aanschafprijs van een auto in Duitsland ligt aanzienlijk lager dan in Nederland.

Als u aan verhuizen naar Duitsland denkt dan kunt u in sommige gevallen weer volledig nieuw rijden zonder bij te betalen. Dit geldt doorgaans voor auto’s van 1 tot 4 jaar oud.

Stel u rijdt nu een auto van € 20.000,- van ca. 2,5 jaar oud, omdat hier nog steeds BPM op zit kunt u hem inruilen en krijgt u een relatief hoge prijs.U ruilt deze auto in tegen dezelfde en vraagt wat u ervoor krijgt. U zult dan zien dat u met dit bedrag een nieuwe kunt kopen omdat u dan geen BPM hoeft te betalen. U kunt dit natuurlijk ook doen met een iets oudere grote auto en deze inruilen tegen een nieuwe kleinere.

Het is gewoon een kwestie van infomeren bij diverse dealers.

Houd u er wel rekening mee dat u wel BTW moet betalen bij invoer in Duitsland,deze bedraagt hier 19%. Als u via ons een huis koopt dan begeleiden wij u om de nieuwe auto te importeren.

 

De autoverzekeringen zijn lager omdat er over de BPM geen premie afgedragen hoeft te worden. Een niet veel voorkomende auto is qua verzekering goedkoper uit dan een veel voorkomende. Download de lijst met de merken die zijn vertegenwoordigd in Duitsland onderaan deze pagina.

 

Ieder jaar voor 30 november kunt u van autoverzekering wisselen.

 

De wegenbelasting op auto’s is een schijntje in vergelijking met Nederland

voorbeeld: 2,2 Diesel van 1900 KG met roetfilter kost in Duitsland € 329,- per jaar.

deze auto kost in Nederland € 494,- per kwartaal voor de provincie Gelderland

( € 1964 per jaar ) Veel duitsers rijden dan ook op diesel omdat er geen omslagpunt is.

De wegenbelasting op benzine auto’s is ongeveer de helft en op LPG auto meestal niets.

 

Kilometerheffing kennen we in Duitsland nog niet en het ziet er naar uit dat deze komt.

Hier wordt echter de autorijder nog “gewaardeerd” dit komt mede doordat er een enorme autolobby is van de Duitse autofabrikanten. En mocht de kilometerheffing hier ooit komen dan kunt u er vanuit gaan dat deze heel redelijk zal zijn. Stand 2015: het komt, maar zoals u gehoord heeft krijgt de Duitse automobilist dit terug ia de wegenbelasting. Echter volgens Europa mag dit niet. Het is nog onzeker, afwachten dus.

De benzineprijzen liggen lager dan in Nederland.

 

U kunt zelf uw kenteken bepalen.

 

Nadelen:

De dieselprijzen liggen hoger dan in Nederland. Stand 2015 diesel in Duitsland goedkoper.

 

Voor een niet Duitse auto moet u vaak iets verder rijden naar een dealer.

 

Rijbewijs:

U mag net zolang met uw Nederlandse rijbewijs blijven rijden totdat deze aan vervanging toe is. Zorg ervoor dat uw Nederlandse rijbewijs niet verloopt want dan is de ellende niet te overzien. In Duitsland krijgt u een rijbewijs voor het leven.

Denkt u eraan dat wanneer u in Duitsland woont u een puntenrijbewijs heeft, dit geldt ook als u nog een Nederlands rijbewijs heeft.

 

ADAC:

Als u lid wordt van de Duiste ANWB = ADAC dan krijgt u vaak korting op uw autoverzekering.

 

Bedrijfsauto:

De bijtelling voor een bedrijfsauto (bedrijf in Duitsland) is nog geen 1%.

U moet maandelijks over deze auto circa € 63,- (gebaseerd op een auto van € 40.000,-) aan btw afdragen. en er wordt ca. € 3.000,-bij uw duitse inkomen opgetelt.

U mag dan zoveel privé kilometers rijden als u wilt.

 

Importeren:

Waneer u uw huidige auto wilt omzetten naar Duits kenteken moet u de auto eerst laten keuren bij de Tüv. U mag nog een jaar lang op NL kenteken blijven rijden, maar overleg dit eerst met uw verzekeringsmaatschappij, zij staan dit niet altijd toe. Echter is dit niet aan te raden omdat u dan een jaar lang teveel belasting en verzekering betaald.

 

Buiten bebouwde kom:

U mag in Duitsland 100 km per uur rijden buiten de bebouwde kom: de Duitsers rijden dus niet te hard!

 

70 km:

Wanneer u 70 km moet rijden is soms nogal verwarrend:

Soms staat er een bord met 70 km met daaronder de afstand waarvoor dit geldt, dus even de kilometerstand bijhouden. Soms staat er een bord einde 70 km.

En dan kennen we nog alleen het bord 70 km en verder niets, dit staat meestal op een doorgande weg langs een dorp of stad, u mag dan weer 100 km rijden zodra u het dorp heeft verlaten.

 

Duitse ergenis:

Weet u wat duitsers zeggen waar NL voor staat op de kentekenplaat: Nur Links.

 

En verder is het autorijden in Duitsland heel wat plezieriger dan in Nederland: er zijn minder files, u komt redelijk makkelijk de grote steden in, hier hebben we nog zeer veel “heren in het verkeer” , bumperkleven kennen ze hier nauwelijks, parkeren kan vaak nog gratis of voor heel weinig. Maar ook hier geldt dat er uitzonderingen zijn.

 

De Duiste RDW vind u hier.

Knophomevamille1
knpaanbodvan
Download deze tips
Download automerken
KnophomevamilleKnophomevamille1knpaanbodvan
FreeCounter